Svevia AB samarbetar med Aliby för att rekrytera en tjänsteområdesansvarig för verksamhetsutveckling till sin IT organisation. Söker du en spännande och utmanande förändring- och transformationsresa? Vill du vara länken mellan verksamhet och IT och bli en viktig byggsten i vårt skapande av en stabil och säker plattform som vi kan digitalisera utifrån? Då är det dags för dig att dela väg med Svevia!

Om tjänsten

Vi söker dig som vill arbeta nära beredningsfunktionen som utreder och bereder verksamhetsnära It-frågor här på Svevia. Du kommer arbeta enskilt inför upphandlingar och även med projektledare inför och under upphandlingar och genomföranden. Vi ser att du har många verksamhetsnära kontaktytor. Du kommer driva ditt område självständigt och säkerställa att dina resultat är i linje med att få lyckade projekt och operationell effektivitet i våra interna processer.

Du kommer definiera arbetsflöden och optimera applikationers nyttjande samt att få generiska nomenklaturer och säkerställa att verksamheten vid upphandling av IT-system har samsyn på sina processer och att dessa är definierade och förankrade.

Du har fokus på att förstå, definiera, utveckla, dokumentera och kravställa gällande våra arbetsflöden.

Arbetsuppgifterna innebär att:

  • Facilitera workshops och dokumentera verksamhetsprocesser och kundprocesser inför upphandling av nya system eller inför förändringar av befintliga tekniska lösningar och applikationer.
  • Skriva kravspecifikationer och testfall utifrån arbetsflöden samt säkerställa att dessa finns som grund för upphandlingar
  • Utvärdera offerter utifrån arbetsflöden och utvärdera systemuppfyllnad utifrån förståelse för arbetsflöden.
  • Kvalitetssäkring av verksamhetsprocessernas operativa tillämpning inom genomförandet av projektet för att proaktivt hjälpa verksamheten att kunna göra ”sign off” på lösningar före de konfigureras i system. Även som delprojektledare säkerställa att effektmålen kan inhämtas genom att säkerställa att rätt projektavvikelser kan göras.
  • Q-säkrare av verksamhetsprocesser och stöd till PL, beställare och styrgrupp i dessa frågeställningar.
  • Effektivisera nyttjandet av applikationer genom förslag på smidigare hantering av både applikationer såväl som informationsflöden (integrationer)

Vem är du?

Vi ser att du har ett genuint intresse av att förstå arbetsflöden och har ett helhetsperspektiv på verksamhetsprocesser och vill hjälpa användare att få rätt IT-tillämpningar. Du gillar ständig förbättring och kan få ihop olika arbetsmoment till begripliga flöden. Du gillar att lära dig nya IT-system och vill underlätta för användarna att få smidiga flöden i befintliga och nya system. Du förstår vikten av att få rätt information att flöda igenom en hel kedja och bidra till ökad effektivitet och ökad informationskvalitet. Du förstår integrationsfrågor och kan läsa integrations-, och arkitekturskisser.

Du kommer tillhöra Svevias strategienhet inom IT som är ansvariga för arkitektur, verksamhetsutveckling, projektkontor och avtal-, och leverantörsstyrning. Svevias digitaliseringsprogram innefattar större och mera komplexa systeminköp där det är viktigt med generiska processer och gemensam nomenklatur. Du blir länken mellan verksamhet och IT och blir en viktig byggsten i vårt skapande av en stabil och säker plattform som vi kan digitalisera utifrån. Du får vara med på vår treåriga digitaliseringsresa från starten och ditt bidrag kommer att göra stor skillnad.

För att passa i rollen tror vi att du:

  • Förmodligen har en bakgrund som systemvetare, business analyst, förvaltningsledare eller affärssystemsspecialist.
  • Har en högskoleutbildning inom IT, verksamhetsutveckling eller affärsutveckling.
  • Har även en bakgrund inom kravarbete och testfall, kanske t.o.m. inom lösningsdesign.
  • Kan uttrycka tekniska frågeställningar på ett användaranpassat sätt och ta fram bildmaterial och dokumentation som underlättar för användarna att fatta beslut.
  • Gillar att samverka med leverantörer och har gärna ett brett kontaktnät och du praktiserar i verksamheten för att lära dig mer om arbetssätt för att kunna bidra till operationell effektivitet och enklare processer.
  • Är pedagogisk och ett gediget intresse av att guida och vägleda.

Vi ser det som meriterande om du har:

  • Erfarenhet av att jobba med olika verksamheter och dess krav.
  • Förmåga att förstå och sätta sig in i hur man arbetar i olika delar inom en organisation.
  • Vara bra på att analysera och komma med konkreta förslag som gör att projektet eller utredningen kan drivas framåt.
  • Kunna se vilka detaljer som är viktiga och förstå helheten.
  • Förmåga att samla information, sålla, prioritera och kvalitetssäkra utifrån ett helhetsperspektiv så att rätt information fås med i underlag.

Svevia erbjuder dig

Svevia kommer kunna erbjuda dig en stor frihet under ansvar. Du kommer få vara med och påverka och bidra med dina styrkor till organisationen – där tydliga mål, värderingar och vision är vägledande. Ditt arbete kommer att vara en viktig del i att nå dessa på rätt sätt. Svevia är en modern, och agil arbetsplats, med fina lokaler i öppna kontorslandskap. Du kommer att få arbeta på ett ledande, innovativt och framåtsträvande företag som vill mycket mer.

Utöver en riktigt intressant och stimulerande tjänst så erbjuder Svevia en bra marknadsmässig lön, schyssta pensions- och friskvårdsavtal.

Ansökan

Känner du att beskrivningen kan passa in på dig- var god kontakta nedan ansvarig rekryteringskonsult för tjänsten Lars Ohlson, 0705 – 88 81 75, lars.ohlson@aliby.se