Att data är det nya Klondike har inte undgått någon. Men det krävdes både tur och skicklighet för att faktiskt få fram guld, så är det med data också 🥇

Alright, data är alltså potentiellt guld, men om man inte får till en datadriven organisation som skapar värde anpassat för just sitt företag så står man med tom sil och hacka i handen.⛏️

När vi på Aliby lyssnar på våra konsulter och kunder som lyckas skapa datadrivna organisationer ser vi ett par nycklar för att vaska fram det bästa:

🤖Bygg en kultur där datadrivet beslutsfattande är normen och kompetensutveckling viktas lika högt som teknikinvesteringar.

🚀Att bara samla data är som att spela finns i sjön. Kartlägg istället vilken data ni har och vad kan den ge er för information och var i verksamheten den kan användas. Kundupplevelse, produktutveckling, marknadsföring och försäljning and the list goes on.

🤖Skapa en miljö där experiment och innovation uppmuntras, där misslyckanden ses som lärande, och där team känner sig trygga i att dela med sig av sina insikter och idéer.

🚀Främja ett agilt arbetssätt för att snabbt kunna anpassa er till förändrade marknadsförhållanden och kundbehov.

Och glöm inte att det är människan som skapar värde oavsett hur datadrivna ni blir 😍

Behöver ni hjälp att komma vidare kommer vi gärna ut med hackan och ser vad vi kan få fram tillsammans. Några av våra masterminds som älskar datautmaningar är Anders Bratland Per Liljekvist och Anders Markström

#dataisgold #datadrivendecisions #thepinkcompany #borndigital #aliby
#agilemethodologies

Vill du veta mer om hur detta kan gynna dig som kund, konsult och kandidat, hör av dig till Eric Mannheimer på 0706-296808 alt eric.mannheimer@aliby.se

Läs mer om born digital här