Ja, varför då tänker du, det är väl enkelt? – ”Stefan känner ju en käck säljare på IT-driftbolaget AB och Anita i styrelsen har en VD från Supersupport i sitt affärsnätverk. De har allt vi behöver och sägs vara duktiga i supporten. Jätteenkelt…”
eller…

Det anses av många som något tråkigt och något man helst inte vill engagera sig i. Det är frestande att ta genvägar – Gör inte det.
Min erfarenhet av köp av tjänster i små och medelstora bolag där jag halkat in efter avtalsskrivning eller under leverans är att det:

1. 💰 ”Det var väldigt enkelt, smidigt och effektivt att upphandla”. Men… ni hade ingen strategi, ingen hade svarat på hur eller varför. Ibland har inte ens den egna IT-avdelningen involverats. ”Det var i alla fall en kostnadseffektiv upphandling och avtalet såg bra ut”. – Såklart, ni litade ju på säljaren. Säljaren hade i sin tur självklart goda intentioner men ville stänga affären och lämna över till leverans.

2. 💸 Även om intentionerna från båda sidor var att få till en bra affär, att säkerställa en säker och stabil leverans samt inte minst en fin affärsrelation så funkar det sällan att bara köpa det som erbjuds som standard. Standard är jättebra och funkar upp till kanske 80% men den ser olika ut hos olika leverantörer. Det är de sista 20% som tenderar att ställa till det på sikt. Du blir en missnöjd kund, leverantören upptäcker att de inte kan leverera värde enligt förväntningarna och relationen utmanas.

Underskatta inte värdet av att göra rätt från början. Ta in en expert på området så blir äktenskapet kanske än mer stabilt. Om det ändå skulle sluta i skilsmässa så har ni även avtalat in bra exitvillkor.

Stora bolag och offentlig sektor vet såklart detta, även där blir det fel ibland. Långa avtal samtidigt som tekniken utvecklas och nya lagar träder i kraft. Att behov och trender uppstår under avtalstiden medför att vi även behöver följsamma och agila avtal.

Små och medelstora bolag, tro inte att du gör rätt saker – Säkerställ att du gör rätt!✅ Det går att spara pengar genom kvalificerad upphandling av IT-tjänster

✅ Det går att skapa mer värde i den leverans du har
✅ Säkerställ att avtalet fungerar över tid och i exit
✅ Testa dig fram och prata med fler leverantörer för att få matchning
✅ Förhandla! Och då inte bara om priserna
✅ Framför allt – Testa dig fram och gör det till något roligt 😊

IT-Sourcing, upphandling av drift, molntjänster och support kan vara oerhört komplext och verksamhetskritiskt. Ta hjälp! Kolla gärna med mig som brinner för ämnet.

Skulle vara intressant att höra om dina erfarenheter, Boka gärna ett möte med mig. tobias.linder@aliby.seBoka ett möte med mig här
Tobias Linder
073-074 68 75 /