Alla har ett employer brand, vare sig du jobbar aktivt med det eller inte. Frågan är snarare vad du vill att människor ska tänka på när de hör ditt bolagsnamn. Det kan du aktivt vara med och påverka. Det är här magin sker och du tilltalar kandidater som vill komma till dig som du bara vågade drömma om tidigare, och får rätt människor att vilja stanna i ditt bolag.

Alla har ett employer brand, vare sig du jobbar aktivt med det eller inte.

Alibys upplevelse är att många fastnar i det som upplevs som det komplexa med employer branding, hur stort det kan bli och hur mycket resurser som krävs. Vår uppmaning är att börja i det simpla. Springa kan ni göra senare, låt oss lära oss att gå först. Den röda tråden i det här inlägget är att det inte behöver vara så komplicerat. 

Men innan vi börjar kan det också vara skönt att bära med sig att de bolag som många sneglar på också har kämpat för att nå ut som attraktiva arbetsgivare. Några exempel: 

  • Virgin med den karismatiska och humanistiska Richard Branson som redan för många år sedan såg vikten av employer branding för att kunna fortsätta växa som bolag. Branson uppmanade därför sin organisation att prioritera medarbetarna över allt annat. ”Kunderna då?!”, undrade någon. Branson lär ha sagt ”när medarbetarna mår bra så kommer det bra kunder!”, en sanning som gäller än idag.
  • Apple – med ikoniska Steve Jobs som dragplåster och med sina svulstiga nyhetsevent. Tro det eller ej, men Apple fightades med att nå ut till och att få rätt kompetens att ens överväga Apple som arbetsgivare. Dippen hos Apple låg till grund för en film, ”Here´s to the crazy ones”, som vi på Aliby fortfarande hyllar som en av kanske världens bästa employer branding-filmer någonsin. Filmen fick skutan att vända genom att tydliggöra för både kunden och kandidaten varför man ska välja Apple.
  • Den stora lastbilstillverkaren Scania fick likt flertalet andra produktionsbolag en enorm dipp i sin orderingång 2008–2009. Men istället för att låta massor av människor söka sig vidare fick nästintill alla medarbetare gå ned till fyradagarsveckor med 90 % lön. Utöver det utnyttjade man tiden genom att vidareutbilda sin personal. När orderingången ökade igen så hade Scania inte bara nöjd utan även mer utbildad personal. Och ett väldigt starkt employer brand.
  • Ett mellanstort bolag som Aliby jobbat med bytte sitt affärssystem. Beslutet innebar tyvärr att flera hundra människors kompetens egentligen skulle behöva gå ut genom dörren. Så vad gjorde man istället? Jo, då man hade ett parallellt behov av IT-kompetens och lät därför alla som ville och hade möjlighet att omskola sig på företagets bekostnad. 6 månader senare så hade man konverterat värdefull kompetens utan att ens gå utanför sina egna domäner. Ett lysande exempel på vad vi på Aliby tror att vi kommer se mer av. Håll utkik efter ”reskilling” som det många gånger benämns som.

Detta råkar vara exempel från enorma företag, men förhållningssättet fungerar lika bra i små bolag. Ju tidigare du arbetar med att etablera ett starkt Employer Brand desto bättre och enklare längre fram.

  • Ett företag vi har jobbat med uppmanar sina anställda att skapa en ”bucket list” på saker man vill göra, helt skilt från det professionella. Som en bonus stöttar företaget dig i att uppnå en av dina buckets. Briljant och värdeskapande.
  • En annan av våra kunder, Granitor, har vi stöttat med en kompetensinventering. Enkelt sagt har vi kartlagt vilka kompetenser som finns och vad medarbetarna vill utveckla. Ett enkelt sätt att få medarbetarna att känna sig sedda och bli utvecklade. Givet att man också arbetar vidare med deras utveckling vilket Granitor verkligen gör.

Vi vill betona: håll det easy peasy. Du behöver inte ha en Steve Jobs, Caroline Farberger eller Richard Branson som står i fronten. Statistiken visar nämligen att du når ut tre gånger mer genom att inte låta din vd föra ordet. Om du istället låter dina medarbetare berätta om hur det faktiskt är att jobba hos er så pekar alla siffror mot att andra människor lyssnar med mer spetsade öron. 

Lycka till med ert employer brand och keep it simple och tveka inte att höra av dig till oss om du vill ha mer vägledning.

Nyfiken på att diskutera Employer Branding? Kontakta oss gärna!

Eric Mannheimer

Eric Mannheimer
0706-296808
eric.mannheimer@aliby.se