Vilket värde skapar DU och vilket värde skapar ditt företag?

Jag gillar att lyssna. När jag lyssnar så förstår jag mer. Just nu hör jag många som signalerar att de känner sig mindre värdeskapande. Har själv använt metaforen, ”det känns som att bilen är tankad och packad, destinationen är satt, men jag får inte riktigt köra fullt ut.” Jag fastnar i köer, behöver ta omvägar och blir till på köpet smått åksjuk.

Det går att göra mycket men inte riktigt det som var planen för ett par månader sen. Det gäller då att ställa om, att sätta nya mål och utifrån dem skapa värde.

Jag är övertygad om att alla kan ändra sin känsla av värdeskapande, men vi behöver hjälpas åt.

Att som företag vara tydlig med vilket värde man erbjuder marknaden är oerhört centralt, men för att lyckas med det måste man veta vilket individuellt värde man skapar.

För mig handlar det om att titta på sig själv och bolaget man verkar inom. Vilket värde skapar ni för era kunder, samarbetspartners och anställda. Hur är ni unika i det ni gör och hur upplever man som extern part ert värde.

Jag pratar om mer än en usp, det värde man upplever och får effekt av genom att anlita er eller köpa er produkter.

Aliby skapar värde genom att förstå ledning och styrning av organisationer utifrån IT Management. Den förståelsen ger oss en bild över vilken typ av utmaning organisationen har. När vi har förstått det så vet vi vilken del av organisationen som behöver förändras, varför och med vilken kompetens.

Den sista pusselbiten i vårt värdeskapande är det rosa. Det rosa för oss är människan, VEM ska göra förändringen, VEM ska bidra med att skapa värde för just er. Så, där är det. För mig är det ett tydligt värdeskapande som trattar ner i att vi tillsätter den konsult eller anställda medarbetaren som är rätt för en specifik utmaning kopplat till ett större behov av förändring. Vi går beyond kravprofilen. Ser till organisationens större utmaning och framtid. Rätt för er utmaning och rätt för att skapa värdet hos er.

/Eric Mannheimer