Är du din Uber rating?

På senaste har Aliby på olika sätt varit inne på mötet mellan människor och hur viktigt det är. I vårt eget arbete men också generellt såklart.

Det mest grundläggande i alla affärer och mänskliga relationer är enkel, men svår. Att förstå och bli förstådd, således att se och bli sedd, lyssna och bli lyssnad på. Det är rosa enligt oss.

Är tämligen säker på att alla som läser detta tänker att det är självklart! Men ändå är det ofta så att man missar det i dagens uppskruvade tempo, mycket ska hinnas med på kort tid och de spontana dialogerna med medmänniskor uteblir, blir forcerade eller digitaliserade.

Vad har du för rating? I veckan startade jag och kollegorna i Göteborg en diskussion om våra ratings på Uber och vad den säger oss. Vi fick lite känslan av en bisarr american phsyco dialog, ni vet den där om äggskalsvita visitkort. Alla vill ha så bra rating som möjligt kort och gott! När skämten kring det lade sig började jag reflektera. Man kan säga att jag gjorde en empirisk studie och pratade om fenomenet med människor jag stötte på under veckan. Hur beter sig folk när de åker taxi och varför? Få tänkte på att deras agerande leder till en rating, men blev glada när de insåg att de hade bra rating. Vissa har som regel att alltid inleda samtal, en annan sa att vissa gånger vill de inte prata alls och då brukade de artigt säga det till chauffören, respekt för det!

Uber gör mycket bra, enligt media även en del dåligt, men om vi nu kretsar kring just ratingsystemet. Vad säger 4,96 av 5 om en passagerare. Jo att personen i fråga är likeable, förmodligen genom att den både lyssnar och blir lyssnad på, det är en passagerare som är intresserad av att lära sig och förstå tänker jag.

Vissa pratar i taxin andra inte, jag har tidigare skrivit ett inlägg med rubrik ”Kraften i att le”. Det var också baserat på taxiresor och hur mycket man kan lära sig av att prata med människor man vanligen inte pratar med.

Digtalt blir hållbart.Vi pratar om en digital tjänst och en digital rating, men den bygger på det klart centrala, det mänskliga mötet. Det är till syvene och sist det som mäts! Jag hörde idag att Uber kommer att stänga ner användare/ passagerare som har för låg rating. Det finns säkert olika sidor på det myntet, men den grundläggande tanken är fin tycker jag. Vi pratar hållbarhet baserat på det medmänskliga, beter man sig dåligt får man inte fortsatt förtroende.

Så en av de mest hypeade digitala tjänsternas funktion kommer alltså till sin spets i detta grundläggande, att förstå sin medmänniska, ofta genom att prata och ibland genom att vara tyst.

Trevlig helg kära nätverk och prata lite extra med varandra.

Med sol,

Eric