Posts

3 tips på hur du kickstartar nya medarbetare

3 enkla tips på hur man stärker sitt brand på ett busenkelt sätt och maximerar effekten av sina rekryteringar

Sommaren är runt hörnet även om kalla vindar förvirrar sommartankarna. Planer för höstens anställningar är i full gång hos de flesta företag. Det finns ett par enkla saker att göra för att få ut ännu mer av era nyanställda och hur man maximerar sin rekryteringsplan inför hösten

  1. Håll kontakt med medarbetaren från det att ni skrivit kontrakt tills de börjar. 9 av 10 arbetsgivare missar detta. När ni har skrivit anställningsavtal med en ny medarbetare så har de en mycket positiv bild av er. Nyttja det. Särskilt i sommartider. Era nya medarbetare är ett otroligt kraftfullt verktyg för att stärka er employer brand. Bjud över dem på en kaffe eller en AW. Ring dem ett par gånger och uppdatera dem och bara socialisera. När man har ingått ny anställning så pratar man gärna om sin nya arbetsgivare, ju mer och bättre kontakt ni har med dem ju mer kommer de att prata om er. Hela sommaren troligen!
  1. Oavsett hur stort eller litet ert företag är, se till att allt är på plats när medarbetaren börjar. Ett startkit är lätt att sätta ihop och det gör enorm skillnad. Att sitta utan redskap eller konkreta arbetsuppgifter är tråkigt och förödande för kreativiteten. Se till att den bild ni byggt upp av er som arbetsgivare håller. Ha de första veckorna fulla med möten och aktiviteter och gör dem relevanta. Onboardingprogram låter stort och krävande men skala ner det och bara gör det!
  1. Starta upp rekryteringar innan semestern. Statistiken är tydlig. Flest beslut om jobbyten sker under/ efter semestern. Marknaden är mottaglig på ett annat sätt. Vi som konsulter på rekryteringsmarknaden ser detta varje år. Givet hur tekniken är tillgänglig idag så finns det många sätt att visa kandidatmarknaden att ni finns. Jag brukar likna detta vid hummerfiske, man lägger i tinan och kommer tillbaka senare för att se om havets svarta guld har nappat!

Hinner ni inte göra detta själva så kontakta oss så kanske vi kan hjälpa er på något sätt.

Utöver dessa råd vill jag passa på att berätta om hur vi kan hjälpa våra kunder utöver rena rekryteringar. Vi går ofta in och gör punktinsatser inom ramen för rekrytering och/eller HR. Det är inte alltid läge att köpa extern rekrytering. Vi möter dagligen kunder som vill förbättra sina rekryteringsprocesser, upphandla rekryteringsverktyg, skapa processer som möter HR och verksamhet, förbättra eller skapa arbetssätt runt Employer Branding. Våra konsulter har tonvis med erfarenhet och vi anpassar våra leveranser efter de behov vi möter.

Vi tror på ständig förbättring och att det är nyckeln till framgång. Gör du det också och vill ha hjälp, hör av dig.

/Eric Mannheimer

Lämna en kommentar:

E-postadressen publiceras inte.