Posts

Är du en Barbapapa?

Hade en helt fantastisk dialog med en marknadschef häromdagen. Vi hade business och organisationsförändring på agendan och borrar i företagets vilja och förmåga att förändra sig. De är ett stort retailbolag med historik av butiksförsäljning och som så många andra har de kniven på strupen, om de inte lyckas omvandla sig till en stark omniaktör ligger de illa till.

Då säger hon:

-” Jag ser oss som en Barbapapaorganisation, absolut”

Samtalet fortsatte av bara farten, men jag stoppade henne och frågade vad hon menade. Småbarnsfar som jag är så såg jag givetvis de franska färgglada runda figurerna framför mig. Och vad kan de göra? Jo, förändra sig till vad som helst, en boll, en bakelse eller ett piano.

Vi skrattade åt detta ett tag och fördjupade oss sen i innebörden.

Liknelse är inte bara rolig, den är otroligt målande för ett företag som är förändringsbenäget. Ett oväntat ord men med en så målande beskrivning och innebörden är helt avgörande för hur du som medarbetare/ ledare eller organisation ska klara av den starka förändring som råder på marknaden.

Change or die, är lite hårt, men för vissa aktörer är det onekligen så. Business as usual kan fungera ett tag men inte för alltid. Dock får man inte glömma att tänka på varför man förändras, inte bara göra det. Den tekniska transformation som drivs hårt går i ett tempo, vi människor i ett annat, någonstans där emellan ligger sanningen.

Igår lyssnade jag på ett seminare med Doberman och Future Research som bla belyste hur de ser trender där företag tar ett allt större ”riktigt” socialt ansvar och hur tillit spelar in allt mer i hur du lyckas vinna kunder eller inte. Dels fick jag en känsla av att världen ändå är god, men också hur otroligt centralt det är att skapa tillit, inte att sälja det, att SKAPA det.

Aliby har sen starten byggt sin affär på just tillit. En konsult kan ha många bra slides och snacket sitter, men det handlar om att inge tillit, äkthet. Vi som bolag tar fasta på det och som min husgud Simon Sinek säger, if You dont know people, You dont know business.

Människor köper av människor de litar på och vi måste bygga denna tillit oavsett vilken form av Barbapapa du eller motparten är.

Eric Mannheimer

Lämna en kommentar:

E-postadressen publiceras inte.